آلومینیوم| پروفیل| پروفیل آلومینیوم| مقاطع آلومینیوم| لوله آلومینیوم| اکستروژن آلومینیوم
09121110239

انواع لوله آلومینیومی و ضخامت آن

انواع لوله آلومینیومی

آشنایی با لوله آلمینیومی

لوله آلومینیومی یکی از پرکاربردترین انواع لوله در صنعت بوده که با خصوصیات ویژه آن از جمله استحکام بالا در برابر وزن کم و همچنین مقاومت خوردگی بالا شناخته می‌شود. انواع لوله آلومینیومی در بین لوله های فلزی با پایه غیر آهنی دسته بندی شده که در ترکیبات آنها عنصر آهن وجود ندارد. برای تولید لوله آلومینیوم گزینه های مختلفی وجود دارد. علت در این است که آلیاژهای مختلف از آلومینیوم تولید شده و به بازار عرضه گردیده است.

لوله آلومینیوم به همان روش تولید مقاطع پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود

در صنایع ایران هشت گروه از آلیاژهای آلومینیوم تولید و به مصرف می‌رسد. از جمله آن‌ها می‌توان به گروه‌های ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ اشاره نمود. با این حال انواع لوله آلومینیومی بیشتر از گروه ۶۰۰۰ تولید می شوند. در سری ۶۰۰۰ نیز آلیاژ های پرکاربرد برای تولید این گونه به کار می روند که قصد داریم در ادامه این مطلب شماره تمامی موارد صحبت نماییم‌. در این صورت اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله آلومینیومی و ضخامت آنها دارید، تمامی اطلاعات مربوطه در ادامه این مطلب جمع آوری شده اند.

انواع لوله آلومینیومی

مشخصات فنی لوله آلومینیومی

بطور کلی آلیاژهای مورد استفاده از آلومینیوم به دو دسته کلی ریخته گری و کارپذیر تقسیم بندی می شوند. انواع لوله آلومینیومی از مدل کارپذیر تهیه می شوند. در حالی که مدل دیگر برای ریخته گری قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم ماده ای را که انواع لوله آلومینیومی از آن ساخته می‌شوند را در نظر بگیریم، می توان گفت که آلومینیوم فلزی نرم و انعطاف پذیر بوده که دارای چگالی ۲.۷ کیلوگرم بر متر مربع است. این فلز قابلیت چکش خواری بالایی داشته رنگ معمول آن چیزی در بین خاکستری و نقره ای است.

انواع لوله آلومینیومی در سایز ها و ضخامت های مختلفی در کارخانه آرین آلومینیوم تولید و عرضه می شوند. این کارخانه با حدود ۳۰ سال فعالیت در حوزه تولید آلومینیوم توانسته تا طیف وسیعی از نیازهای صنایع مختلف کشور را تامین نماید.

روش های تولید انواع لوله آلومینیومی

انواع لوله آلومینیومی در صنعت به روش های مختلفی تولید می گردند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لوله آلومینیومی بدون درز

روشی که برای تولید انواع لوله آلومینیومی در صنعت استفاده میشود، با نام اکستروژن است. برای تولید لوله آلومینیومی در این روش بایستی بیلت های آلومینیومی در کنار آلیاژ مورد نظر در داخل قاب های چدنی قرار داده شود. در این گام به مواد حرارت کمتر از نقطه ذوب آلومینیوم داده می شود. در چنین شرایطی بیلت ها گرمتر می شوند که باعث می شود قابلیت شکل پذیری آنها افزایش پیدا کند.

آلومینیومی که در این وضعیت قرار دارد، به داخل دستگاه اکسترودر فرستاده می شود. این آلومینیوم به کمک یک رام با فشاری زیاد در داخل دستگاه اکسترودر حرکت می کند. در ادامه بایستی آلیاژ نامبرده از یک قالب به شکل لوله عبور کند. این امر سبب می‌شود تا بیلت های اولیه ما به فرم یک لوله آلومینیومی در بیایند.

البته کار تولید انواع لوله آلومینیومی ما در اینجا به پایان نمی رسد. زیرا لوله ای که در این مرحله تولید می شود، حالت صافی نداشته و دارای پیچ و تاب های فراوان است. برای گرفتن این پیچ و تاب ها، کاری که می کنند اینگونه است که ابتدا و انتهای لوله را با دستگاه خاصی می کشند‌. این کشیدگی سبب می‌شود تا بتوان یک لوله کاملاً صاف برای کاربری های مختلف تولید نمود‌.

لوله آلومینیومی بدون درز

لوله آلومینیومی درزدار

یکی دیگر از مدل های تولید انواع لوله آلومینیومی، روش درزدار نام دارد. در این روش یک ورق آلومینیومی به حالت یک لوله در آمده و دو طرف آن ورق به هم جوش داده می شوند. برای جوشکاری در این روش می توان به دو مدل چرخان و خطی کار جوشکاری را انجام داد. البته لوله هایی که به روش چرخاندن تولید می شوند مقاومت کمتری داشته و برای دما و فشار های متعادل‌تر استفاده می شوند. از طرف دیگر مدل های دارای جوشکاری طولی کاربرد بیشتری داشته و در صنایع مختلف به کار می روند.

لوله آلومینیومی آکاردئونی

یکی دیگر از انواع لوله آلومینیومی پر کاربرد در صنعت مدل آکاردئونی است. این مدل همانطور که از نامش پیداست دارای انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به سایر مدلها بوده و نسبت به سایر مدل ها نصب راحت تری نیز دارد. از دیگر مزایای این لوله قابلیت جمع شدن آن در کنار بهره‌مندی از وزن کم می توان نام برد.

این مزایا سبب شده اند که حمل و جابجایی این لوله ها به سادگی و آسانی انجام شود. در کنار آن این لوله ها مقاومت مناسبی را در برابر شرایط نامساعد محیطی و حضور در محیط های خورنده از خود نشان می دهند. بارزترین مثالی که از استفاده لوله آکاردئونی در منازل می توان نام برد، استفاده از آن برای دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه است. در صنایع مختلف نیز کاربرد های متفاوتی برای یک لوله آکاردئونی وجود دارد.

لوله آلومینیوم شیاردار

لوله شیاردار، یکی دیگر از انواع لوله آلومینیومی بوده که بیشتر در زمینه طراحی داخلی کاربرد داشته و کاربرد صنعتی به خصوصی ندارد.

آلیاژهای پرکاربرد در ساخت لوله آلومینیومی

در ساخت انواع لوله آلومینیومی، آلیاژهای مختلفی می توانند به کار بروند. این آلیاژ ها بایستی خصوصیاتی که برای تولید یک لوله خوب مورد نیاز است را داشته باشند تا بتوان از آنها برای تولید لوله استفاده کرد. همانطور که پیشتر نیز اشاره نمودیم، اغلب لوله های آلومینیومی را از آریاس سری ۶۰۰۰ تولید می کنند. از جمله سینی های پر کاربرد برای تولید این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آلیاژ های پرکاربرد در تولید لوله آلومینیومی

آلیاژ ۶۰۶۱

آلیاژ ۶۰۶۱ یکی از پرکاربردترین آلیاژ های مورد استفاده در تولید انواع لوله آلومینیومی است. قابلیت جوشکاری، ویژگی اصلی و بارز این نوع آلیاژ به حساب می آید. سیلیکون و منیزیم از جمله عناصری هستند که در کنار آلومینیوم، این آلیاژ را تشکیل می‌دهند. ویژگی های فیزیکی مناسب این آلیاژ سبب شده تا کاربرد های فراوانی را در صنایع مختلف اعم از صنعت ساختمان، خودروسازی، هوافضا و … داشته باشد. از جمله این ویژگی های ایده آل می توان در برابر خوردگی، قابلیت جوشکاری مقاومت در برابر دما و فشار بالا در کنار امکان استفاده در ماشینکاری اشاره نمود.

آلیاژ ۶۰۶۳

یکی دیگر از آلیاژ های پرکاربرد در سری ۶۰۰۰ که برای تولید لوله آلومینیومی به کار می‌رود، آلیاژ ۶۰۶۳ است. این آلیاژ نسبت مدل ۶۰۶۱ مقاومت خوردگی بالاتری دارد، با این حال مقاومت کششی آن کمتر از مدل قبلی است. مقاومت بالا در برابر خوردگی سبب گردیده تا عملیات آنادایز بر روی آن به راحتی صورت بگیرد. لوله آلومینیومی که از آلیاژ ۶۰۶۳ تولید شده باشد کاربرد های زیادی را در صنایع مختلف دارد. خطوط لوله کشی، مخازن ذخیره سازی، تولید نرده، لوازم خانگی و … به کار می روند. همچنین آلیاژ در پروژه های ساختمانی برای تولید درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ ۳۰۰۳

در صورتی که قرار باشد تا از لوله آلومینیومی در محیط هایی استفاده شود که وزن کم باید در آن حاکم باشد، از این آلیاژ استفاده می شود. آلیاژ ۳۰۰۳ به دلیل برخورداری از چگالی پایین، شکل پذیری خوب در کنار مقاومت در برابر خوردگی، کاربرد گسترده ای را در صنایع خودروسازی پیدا کرده است. از لوله های تولید شده از این آلیاژ، برای تولید لوله های سیستم خنک کننده و تهویه مطبوع و همچنین اتصالات سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف به کار می رود. ماده اولیه این آلیاژ از ترکیب منگنز و آلومینیوم تشکیل شده است.

کاربرد لوله آلومینیومی

لوله آلومینیومی به دلیل چگالی کمی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. وزن کم این لولهها سبب شده تا از آن ها برای کاربری های مختلفی که در آنها وزن مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است، به کار بروند. از جمله آیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تولید مبدل های حرارتی

مبدل های حرارتی از جمله تجهیزات مکانیکی هستند که برای انتقال حرارت بین اجسام به کار می روند. برای تولید این مبدل ها معمولاً از لوله های مسی و آلومینیومی استفاده می شود.

کاربرد لوله آلومینیومی

صنایع خودروسازی و حمل و نقل

امروزه وسایل بسیار زیادی را در اطراف خود می توانید پیدا کنید که در آنها لوله های آلومینیومی به کار رفته اند. قطعات خودرو و نرده های راه پله مواردی هستند که در آنها از انواع لوله های آلومینیومی استفاده میشود.

 

انواع ضخامت لوله آلومینیومی موجود در بازار

لوله های آلومینیومی در شرکت آرین آلومینیوم در ضخامت های مختلفی تولید می شوند. قطر خارجی این لوله ها می تواند در ابعاد ۵ تا ۱۰۰ میلیمتر در انواع مختلف این لوله ها باشد. بازه ضخامتی برای لوله های آلومینیومی در حوزه های مختلف در حدود ۱ تا ۵ میلیمتر است. هرچه قطر خارجی لوله آلومینیومی کمتر باشد، ضخامت آن نیز کمتر خواهد بود.

 

قیمت لوله آلومینیومی

قیمت لوله آلومینیومی تولید شده توسط آرین آلومینیوم، بستگی زیادی به نوع لوله ای دارد که قصد خرید آن را دارید. در کنار آن عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر قیمت نهایی لوله آلومینیومی تاثیر خواهند گذاشت. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نوع آلیاژی که لوله از آن ساخته شده است.
  • قطر و ضخامت و وزن لوله آلومینیومی.
  • روش ساخت لوله و …

این‌ها مواردی بودند که باعث می شوند تا قیمت انواع لوله آلومینیومی متفاوت باشد. در صورتی که قصد سفارش و خرید لوله آلومینیومی دارید، میتوانید به کمک ارتباط با کارشناسان بخش فروش، از آخرین قیمت ها مطلع شوید.

دانلود کاتالوگ محصولات آرین آلومینیوم

کاتالوگ محصولات آرین آلومینیوم